ויטמין D עשוי להגדיל את יכולת התרגול ( exercise capacity) של חולי ריאות

מינון גבוה של  ויטמין D עשוי להגדיל את יכולת התרגול והעוצמה של שרירי הנשימה אצל אנשים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), כך עולה ממחקר חדש.

חולים הנוטלים מינון חודשי של 100,000 IUS (יחידות בינלאומיות) של ויטמין D חוו שיפור משמעותי ביכולת לממש את כוח השרירים בדרכי הנשימה בהשוואה לאלה בקבוצת הפלצבו, על פי הממצאים שהוצגו בכנס בינלאומי של ה- American Thoracic Society 2011 בדנבר.

ההמלצות בארה"ב עבור ויטמין D הן 600 IUS ליום עבור מבוגרים עד גיל 70 ו- 800 IUS ליום עבור אלה מעל 70.

"רמות נמוכות של ויטמין D בדם קשורות עם חולשת שרירים, והעלאת הרמות היא יעד מרכזי לשיקום חולים עם מחלת ריאות," אמרה Miek Hornikx מהאוניברסיטה הקתולית של לובן בבלגיה.

"תוצאות אלו תומכות ברעיון כי תיקון חסר בוויטמין D על ידי הוספת ויטמין D כתוסף מזון, מאפשר לחולי COPD להשיג תוצאות טובות יותר בשיקום, לרבות שיפור כוח השרירים ואת יכולת התרגול", היא הוסיפה.

COPD פוגעת בעיקר במעשנים, והיא מספר חמש בסיבןת המוות בעולם. היא מאופיינת בדלקת כרונית של דרכי הנשימה הקטנים של הריאה וגורמת לייצור ליחה מוגברת, פיתוח יתר של סיבי רקמת החיבור (פיברוזיס), ופרוק של חלבונים (proteolysis). למחלה אין שום תרופה.

חסר בוויטמין D שכיח בקרב חולי COPD והחוקרים הבלגים בדקו את ההשפעות של תוספת מינון גבוה של ויטמין D לעומת פלסבו. המחקר נעשה על 50 חולים COPD.

לאחר שלושה חודשים של תוספי מזון בשילוב עם תוכנית שיקום ריאתי, החוקרים דיווחו כי הנבדקים בקבוצת ויטמין D חוו שיפור משמעותי ביכולת לממש את כוח השרירים בדרכי הנשימה, בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

"המחקר שלנו מראה כי מינונים גבוהים של תוספי ויטמין D במהלך תוכנית שיקום רגילה משפרים את התוצאה במונחים של יכולת לממש את כוח השרירים בדרכי הנשימה," אמרה החוקרת.

לא חייבים תוספי מזון – טוב גם להיחשף לשמש. מקורות טובים לוויטמין D:

  • ויטמין D נמצא בכמות רבה בשמן דגים. כמו כן בביצים, במקרל, בסלמון, בהרינג ובמוצרי חלב.
  • בקרב בני האדם, מרבית ויטמין D מיוצר בעור על ידי חשיפה לשמש, ולכן חשוב מאוד להחשף לשמש במינונים קבועים וסבירים. הוא נוצר בהפיכת כולסטרול שבעור לוויטמין D, בעקבו פגיעת קרניים אולטרא סגוליות בעור.

הוצג בכנס הבינלאומי של ה- American Thoracic Society 2011

Posted in תזונה טובה | Leave a comment