סויה היא מרכיב מאוד דומיננטי ושכיח בתעשיית המזון המודרנית, ומשמשת לא רק בייצור מוצרים "דמויי בשר", כמו שניצלים ונקניקיות "מן הצומח", אלא גם כבסיס לחומרי טעם וריח, למייצבים שונים ולעיבוי מוצרים.

הטבלה הבאה מתורגמת בחלקה מאתר webmd.com, אך מעובדת ומותאמת לשוק הישראלי. שמן סויה ורוטב סויה אינם מכילים איזופלבונים.

מוצרי סויה מרכיבים שמכילים סויה (כפי שעשויים להופיע על האריזה) מאכלים שמכילים סויה
קמח סויה חלבון סויה מיסו
פרי הסויה חלבון ירקות (TPV) רוטב סויה (אין איזופלבונים)
זרעי סויה חלבון צמחי מעובד ("הידרוליזט צמחי") רוטב ווסטרשר
חלב סויה חלבון סויה מעובד טופו
נבטי סויה חלבון ירקות מעובד תמרי
גרגירי סויה או curd חומרי טעם טבעיים או מלאכותיים (עשויים להיות על בסיס סויה) טמפה
עמילן ירקות מרק ירקות
Soya gum (בסיס דבקי) דגני בוקר שונים
חלבון צמחי תחליפי חלב אם שונים, במיוחד הצמחיים שבהם.
מייצבים צמחיים* מאפים
דמויי בשר מהצומח ("טבעול", "זוגלובק" ואחרים): שניצלים, נקניקיות, כתיתות וקציצות.
בשר קפוא  "בתוספת חלבון מן הצומח"
נקניקים ונקניקיות (לאו דווקא "מן הצומח")
מוצרי חלב שונים**

* היות ותעשיית המזון מחליפה לעיתים קרובות את חומרי הייצוב בהם היא משתמשת, לא תמיד ניתן לדעת מה מסתתר מאחורי המילה "מייצבים צמחיים". חלק מהמייצבים האלה עלולים להיות עשויים מסויה גם כן. בכל מקרה, הכמויות אמנם מזעריות, אך מי שאלרגי לחלבון סויה כדאי שיבדוק עם שרות לקוחות של המפעל הרלוונטי.

** בדרך כלל לקראת פסח מופיעות אזהרות כשרות שונות על מוצרי חלב ("מעדני חלב") שאומרות: "כשר לפסח לאוכלי קטניות". האזהרה אמנם מופיעה בסביבות פסח, אך מוצרים אלה עלולים להכיל סויה במשך כל השנה. מי שרגיש לסויה רצוי שיזכור על אילו מוצרים מופיעה האזהרה, שיכולה לעזור לו לאתר מוצרים מכילי סויה.

Posted in תזונה טובה | Leave a comment